Wpływ mody na zachowania klientów

Biznes modowy to dość ważna gałąź przemysłu w wielu państwach. Polska również bardzo mocno udziela się w tej dziedzinie, starając się na różne sposoby walczyć z azjatycką konkurencją. Okazuje się, że najskuteczniejszymi metodami jest budowanie świadomości modowej wśród Polek i Polaków, a także promowanie wysokiej jakości rękodzieła, jak sukienki koronkowe czy szyte na miarę garnitury. Biorąc pod uwagę sukcesywne bogacenie się pewnej warstwy społeczeństwa, sytuacja ta jest bardzo intratna dla sprawnych przedsiębiorców.

 

Skąd czerpiemy informacje?

 

Moda to dość szerokie zagadnienie i nie każdy ma tak dużo czasu, żeby w pełni posiąść wiedzę na temat wszystkich zmian postępujących w jej obrębie. A tych jest w ciągu roku nawet kilkadziesiąt. Chcąc być stale na czasie, większość osób nie nadążałaby z kupowaniem kompletów rzeczy na każdą okazję. Dlatego warto obserwować ogólne trendy, które przypadają na główne cztery pory roku: lato, zimę i dwa okresy przejściowe, czyli jesień oraz wiosnę. Producenci z chęcią promują swoje kolekcje w wielu mediach, przystosowując się do danego czasu i nie zdradzając, co mają w planach zaprezentować na półkach w kolejnych, nieco bardziej oddalonych miesiącach. I tak wspomniane wcześniej sukienki koronkowe były intensywnie promowane w okresie wiosennym. Dało to paniom możliwość przygotowania szafy na zbliżający się sezon letni i późny maj.

 

Newsy są kierowane przede wszystkim za pomocą obrazu, zarówno w postaci fotografii, jak i klipów filmowych. Od paru lat najświeższym źródłem pozostaje internet. Wcześniej prym wiodła prasa, w postaci drukowanych na wysokiej jakości papierze miesięczników. Magazyny te były składane na podstawie autorskich materiałów z pokazów mody i tworzonych na zamówienie sesji fotograficznych, a dla modelek były synonimem prestiżu i zawodowego spełnienia. I nadal są, lecz tego typu publikacje można obecnie traktować bardziej w kategoriach sztuki, niż źródeł wiedzy.

 

Istnieją też zwykłe, kolorowe tygodniki lub dwutygodniki, które tworzą przegląd tego, co można dostać w popularnych w Polsce sieciówkach. Ich dużym atutem jest przystępna forma podania treści, obejmująca zazwyczaj porady odnośnie do tego, jak łączyć ze sobą elementy kreacji, jakie są poszczególne ceny etc. Można w nich znaleźć zarówno sukienki koronkowe, jak i potrzebne dodatki (kapelusze, okulary przeciwsłoneczne), czy też obuwie i bieliznę. Wszystko to z wyszczególnieniem cen katalogowych produktów i miejsc, w których powinniśmy je znaleźć.

 

Największą bazą danych obecnie jest internet, zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet. Niestety treści o modzie w znakomitej większości dotyczą Pań, głównie ze względu na znacznie mniejsze zainteresowanie tematem przez spore grono męskiej części społeczeństwa. Wiedzy warto szukać na stronach plotkarskich, dużych portalach, blogach modowych i specjalistycznych stronach internetowych. Dość wspomnieć, że większość sklepów stacjonarnych prowadzi też swoją działalność handlową w strefie wirtualnej, dlatego zakupów spokojnie można dokonać bez wychodzenia z domu.

 

Czy moda nami steruje?

 

Z pewnością mnogość źródeł informacji ma istotny wpływ na decyzje zakupowe. Wspomniane wyżej sklepy internetowe, bardzo często oferują darmową dostawę i możliwość bezpłatnego zwrotu produktu bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji, to idealna przesłanka do dokonania kolejnego, „bezpiecznego” zakupu. W ten sposób w przeciętnej szafie może wylądować przez przypadek nie jedna, a trzy sukienki koronkowe. Każda z nich zrecenzowana przez inną blogerkę, pokazana w wideo na Youtube, być może ubrana przez którąś z celebrytek na ostatniej gali. Podatność klientów na wpływy jest w tym przypadku bardzo wysoka, stąd producenci dbają, aby zakres promocji ich kolekcji był bardzo szeroki.

 

Niestety, nie zawsze można się bronić przed tego typu sztuczkami marketingowymi. Szczególnie jeśli chcemy pozostawać w zgodzie z aktualnie panującymi trendami, bo wymaga tego od nas posiadane stanowisko lub środowisko, w którym przebywamy. Ciekawym przypadkiem są osoby żyjące zgodnie z duchem filozofii minimalizmu, które często pomimo zajmowania wysokich stanowisk i posiadania sporej ilości gotówki, są całkowicie odporne na wpływy mody. Ich strategia polega na zakupie ponadczasowych, zawsze chętnie wykorzystywanych fasonów w neutralnej kolorystyce, ale o wysokiej jakości. Raczej nie będzie to sukienka koronkowa, a prosta, czarna spódnica, sprawdzająca się zarówno w sytuacjach wymagających elegancji, jak i tych nieco luźniejszych pod względem towarzyskim.

 

Jest to jednak wyjątek od reguły i z całą stanowczością można stwierdzić, że przemysł tekstylny wraz z całą wspierającą go machiną marketingową, od wielu lat ma skuteczne narzędzia ku temu, aby wywrzeć na klientach swoisty rodzaj presji. Odbija się to pozytywnie na kondycji całej branży, która z dekady na dekadę działa coraz prężniej. Niestety, sytuacja ta nie idzie w parze z jakością wytwarzanych wyrobów, dlatego konsument powinien zwrócić baczną uwagę na to, jakiego rodzaju produkt ląduje w jego szafie i czy zakup jest wart swojej ceny.