Witamina C

Witamina C

Witamina C, czyli kwas kwas askorbinowy, to związek, który słynie z rozmaitych właściwości zdrowotnych. Mnóstwo osób sięga po wyroby zawierające witaminę C w okresach przeziębienia czy grypy. Warto wiedzieć, że kwas askorbinowy może być również stosowany także w kosmetologii. Specjaliści podkreślają, że witamina C to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, który przyczynia się do znacznego opóźnienia procesów starzenia się skóry. Ponadto usprawnia pracę układu krążenia oraz wyróżnia się działaniem antynowotworowym. W poniższym artykule prezentujemy pełne kompendium wiedzy na temat witaminy C. Doradzamy, jakie są najlepsze źródła tej witaminy oraz wyjaśniamy, kiedy szczególnie warto ją spożywać. Zapraszamy do wnikliwej lektury. 

Witamina C – podstawowe informacje 

Witamina C, czyli kwas askorbinowy to związek, którego właściwości są doskonale znane w medycynie od setek lat. Witamina C ma ogromne znaczenie dla właściwego funkcjonowania organizmu. Jest to uwarunkowane tym, że bierze ona udział w ogromnej liczbie procesów zachodzących w organizmie. Witamina C znajduje również zastosowanie w kosmetologii – z racji tego, iż jest silnym przeciwutleniaczem oraz zwalcza wolne rodniki powodujące przyspieszanie proces starzenia się skóry, to jest ona składnikiem wielu kremów oraz balsamów. 

Jakie jest zapotrzebowanie na witaminę C? 

Jaka jest optymalna dzienna dawka witaminy C, którą powinniśmy przyjmować? Warto wiedzieć, że organizm człowieka samodzielnie nie produkuje witaminy C, dlatego trzeba ją dostarczać w postaci pożywienia bądź suplementów. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi:

  • w przypadku dzieci około 40-50 mg dziennie,
  • w przypadku kobiet – 75 mg dziennie,
  • w przypadku mężczyzn – 90 mg dziennie.  

Które produkty mają największą zawartość witaminy C?

Które produkty wyróżniają się największą zawartością witaminy C? Wbrew pozorom nie jest to wcale cytryna czy pomarańcza. Produkty wyróżniające się największą zawartością witaminy C, to:

  • dzika róża –  zawartość około 250-800 mg/100 g,
  • czarna porzeczka – zawartość około 150-300 mg/100 g,
  • papryka – zawartość około 125-200 mg/100 g.

Rola witaminy C w organizmie człowieka 

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Właściwości kwasu askorbinowego od setek lat są wykorzystywane w medycynie i w kosmetyce. Witamina C przyczynia się do wzrostu odporności. Jest to także skuteczny przeciwutleniacz, zwalcza wolne rodniki oraz usprawnia pracę układu krążenia. Do najważniejszych funkcji kwasu askorbinowego w organizmie człowieka zaliczamy: 

  • przyspieszenie procesu gojenia się ran,
  • ograniczenie zjawiska krwawienia dziąseł,
  • wzmocnienie ogólnej odporności, 
  • regulacja procesu pochłaniania drobnoustrojów przez leukocyty, 
  • stabilizacja produkcji kolagenu, 
  • ustabilizowanie poziomu ciśnienia krwi,
  • ustabilizowanie poziomu cholesterolu,
  • usprawnianie funkcjonowania naczyń krwionośnych,
  • wspomaganie syntezy kolagenu – jest to białko występujące w zębach, kościach, chrząstce, rogówce oka i tkance łącznej,
  • lepsze wchłanianie żelaza,
  • zapobiega szkorbutowi,
  • mniejsze ryzyko zachorowania na schorzenia sercowo-naczyniowe i chorobę wieńcową,
  • właściwości antyoksydacyjne.

Niedobór witaminy C – jakie są skutki i objawy?

Niedobór witaminy C prowadzi do osłabienia naczyń włosowatych oraz może przyczynić się do rozwoju choroby niedokrwistości. Warto zaznaczyć, że bardzo niska ilość witaminy C w organizmie może też poskutkować rozwojem astmy, szkorbutu oraz negatywnych zmian w chrząstkach i kościach. Najważniejsze objawy niedoboru witaminy C to:

  • zanik apetytu,
  • krwawienie dziąseł,
  • niska odporność,
  • bóle mięśni i stawów,
  • uczucie osłabienia,
  • bardzo szybkie męczenie się, 
  • bardzo długi proces gojenia się ran, 
  • częste pojawianie się siniaków. 

W przypadku, gdy niedobór witaminy C ma charakter długotrwały, może to doprowadzić do znacznego wzrostu ryzyka wystąpienia choroby nowotworowej, miażdżycy oraz wzrostu ciśnienia tętniczego. 

Witamina C a leczenie raka 

Witamina CNaukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu w Kansas w dziele opublikowanym w czasopiśmie “Science Translational Medicine” wskazują, że dożylne podawanie znacznych ilości dawek witaminy C razem z innymi lekami o działaniu antynowotworowym może bardzo mocno przyczyniać się do likwidowania komórek nowotworowych. Oprócz tego, prowadzi to również do ograniczenia toksycznych efektów ubocznych wiążących się z korzystaniem z radioterapii i chemioterapii. Specjaliści wskazują, że tego rodzaju korzystne rezultaty są możliwe do osiągnięcia wtedy, gdy podajemy witaminę C w zastrzykach. To dzięki nim wyróżnia się ona bardzo szybkim działaniem oraz dociera tam, gdzie jest najbardziej potrzebna. Jednocześnie doustne podawanie witaminy C przynosi zdecydowanie mniejsze efekty i warto mieć to na uwadze. 

Inni lekarze przekonują, że stosowanie witaminy C powoduje, że ograniczone zostaje ryzyko powstawania niezwykle groźnych przerzutów. Dodają również, że witamina C ma bardzo istotną właściwość przeciwnowotworową – mowa tutaj oczywiście o tym, iż w ogromnym stopniu wzmacnia ona ludzki układ odpornościowy.